Neža Knez i Tomo Stanič: DISkomunikacija

 

 

Komunikacija, komuniciranje, pregovaranje, razmjena odnosno prenošenje misli – nešto se pri navedenim operacijama gubi, nešto je u prijenosu misli ostalo skriveno. Nezapažen dio označen s DIS – to je vrsta nemogućnosti, zakinuća ili nesporazuma unutar komunikacije. Sporazumijevanje je možda točniji izraz: ne označava ništa drugo nego dogovor/sporazum unutar komunikacije, gdje se upletene strane donekle prilagođavaju te preoblikuju misli na zajednički nazivnik. Sporazum se pretvara da DIS ne postoji, odnosno pokušava ga na svaki način potisnuti. Potrebno je samo razmisliti koliko se čimbenika mora uskladiti da komunikacija teče ‘normalno’, to jest da nema napetih trenutaka, nerazumijevanja, nezapaženih želja i tišine. Nešto razumijemo –sporazumijevamo se – upravo zato jer se sva komunikacija odvija u određenom prostoru i određeno vrijeme, te ukoliko minimalno zakrenemo ustaljeni tok komunikacije, prijenos misli postaje neobičan, čudan i nelogičan. Izložba zajedničkog naslova DIS-komunikacije dovodi u pitanje ustaljenost i automatizme svakodnevnih trenutka sporazumijevanja te pokušava na različite načine prizvati upravo taj zaboravljeni DIS koji je, makar i na podsvjesnoj razini, uvijek prisutan među nama. Ustaljen način komuniciranja, drugim riječima ‘normalna’ komunikacija je postala predvidljiva te često ne zamijetimo ili ispustimo sve DIS-funkcionalne trenutke na kojima se upravo temelji norma. Bez DIS-a zapravo preskačemo sve zanimljive momente i padamo u apatični automatizam.
Umjetnici na specifičan način (ponekad i humorističan) iz svakodnevne komunikacije izdvajaju određene fragmente cjeline, izlažu ih i preoblikuju, pa oni na taj način zadobivaju vidljivost. Djela pokušavaju kroz prikrivanje, otkrivanje i podvajanje transformirati neke trenutke iz svakodnevnoga života. Tako Tomo Stanič u djelu Repetitions ponavljanjem razglednica-kopija pokušava oživjeti sjećanje na zaboravljenu prošlost – čime zaboravljeno opet postaje prisutno. U radu Memory preservation
učinak je suprotan – vidljivo mora ostati nevidljivo kako bismo ga sačuvali kao uspomenu. U radovima Neže Knez glavnu ulogu ima komunikacija “ovdje i sada”, bilo da je to neobična akcija usred livade ili ‘besmisleni’ prijevodi uličnih grafita iz vizualnoga u opipni oblik. Sva djela prožima problem komunikacije, odnosno njezina nemogućnost, DIS-komunikacije koje dotični umjetnici nanovo uspostavljaju te na različite načine istražuju.
Riječima autora

 

Neža Knez

Diplomirala je 2014. godine na odjelu za kiparstvo Akademije likovnih umjetnosti i dizajna u Ljubljani, gdje je trenutno magistarski student pod mentorstvom profesora Jože Baršija. Dobitnica je sljedećih nagrada: priznanja za iznimna akademska postignuća, Nagrade za izvanredna akademska postignuća Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Ljubljani, Nagrade za inovativni pristup vizualnim umjetnostima, Prešernove nagrada Akademije likovnih umjetnost, a bila je nominirana i za uvaženu nagradu skupine OHO. Njezina umjetnička praksa predstavljena je u Sloveniji i inozemstvu kroz samostalne i skupne izložbe te umjetničke rezidencije.

Tomo Stanič

Diplomirao je 2010. na Arhitektonskom fakultetu u Ljubljani. 2016. godine magistrirao je na odjelu za kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti i dizajnau 2014. Trenutno je upisan na doktorski studij smjera Teorijska psihoanaliza na Filozofskom fakultetu u Ljubljani pod mentorstvom prof. Mladena Dolara. Autor je knjige „Arhitekturni gledalec“, koju je izdala izdavačka kuća Studia Humanitatis. Član je uredništva časopisa Praznine i izdavačke kuće Drugi prostori. Njegov radovi i eseji objavljeni su u časopisu za teoriju suvremene umjetnosti Šum, časopisu Praznine te časopisu za teorijsku psihoanalizu Problemi. Dobitnik je nagrada za izvanredna akademska postignuća Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Ljubljani i bio je nominiran za uvaženu nagradu skupine OHO. Njegova je umjetnička praksa predstavljena u Sloveniji i inozemstvu kroz samostalne i skupne izložbe.

Kontakti: tomo.stanic@gmail.com, nezakn@gmail.com