Ivan Prerad: Portolanske studije

 

Iz titrajućih sjećanja na iskustva minulih vremena, Ivan Prerad translatira fascinaciju kartografijama na titrajuće plohe s apstrahiziranim formama. Od fokusa na topografske mape i slikarstva potaknutog melankoličnim sjećanjima koje se provlačilo kroz prijašnja umjetnička ostvarenja, autor donosi novu seriju radova ovoga puta inspiriranu drugom vrstom karata iz kojih izvlači minimalne oblike slažući ih u samostalne kompozicije.
Stare portolanske karte koje su koristili moreplovci tijekom srednjeg vijeka – pune ilustracija i raznolikih oblika koji obilježavaju neki prostor – u ovoj seriji radova bivaju izdvojene iz konteksta, njihovi fragmenti izolirani i uvučeni u igru formalističkih karakteristika. U radovima se iščitavaju naznake izvornih značenja simplificiranih oblika poput zastava, šatora ili planina koji su nekada služili kao označitelji stvarnih lokaliteta, a ovdje preuzimaju funkciju inspirativnog navigatora u autorove kreativne svjetove.
Kreativni proces započinje slikanjem apstrahiziranih oblika na akvarelima u kojima je vidljiva prevlast zaigranih odnosa boja i oblika nad sadržajem. Autor te pojednostavljene fragmente preuzete sa portolanskih karata razrađuje u eksperimentima velikih dimenzija. Kod prikaza primarnih geometriziranih formi prisutna je izrazita plošnost, ali tehnika slojevitih nanosa boja stvara dinamični treperavi efekt kod promatrača čije oko ne može razjasniti granice između horizontalno premazanih slojeva boje dodatno naglašenih blago reljefnim linijama koje ih prate. Efekt plitkog reljefa postignut je naknadnim skidanjem trakica koje su vodoravno postavljene na plohu netom prije samog slikarskog postupka. Time površina slike, promatrana iz daljine, u percepciji promatrača oživljava i stvara optičku iluziju – zaigranu auru koja se konstantno izmjenjuje i ne dopušta ljudskom oku niti objektivu fotoaparata da bude ukroćena. Pomicanjem očišta promatrača, tj. približavanjem i promjenom kuta gledanja slike, mijenja se cjelokupni doživljaj djela zahvaljujući slojevitosti površine promatranoj na mikro razini.
Portolanske studije označavaju zaigrane početke, eksperimentalnu fazu koja je dio procesa razvoja autorovog vlastitog slikarskog postupka i potpisa. Ova serija slika referencira se na prijašnje radove, ali u kreativnoj igri primarnim oblicima oslobođenih tereta intimnih reminescencija na prošla proživljena iskustva.
Sara Mikelić

Ivan Prerad

Rođen 1988. u Zagrebu. 2007. godine završio Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu. 2008. upisao Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer slikarstvo, te 2012. stekao akademsko zvanje sveučilišnog prvostupnika (Baccalaureus) slikarstva. 2014. godine završio diplomski sveučilišni studij slikarstva u klasi red.prof.art. Zoltana Novaka.
Izlagao je na tri samostalne izložbe: Galerija SC, Zagreb (2013); Galerija Zlati Ajngel, Varaždin (2014); Galerija Galženica, Velika Gorica (2015); te više skupnih izložbi: 31. Salon mladih: Korekcije, Galerija Prsten, HDLU, Zagreb (2012); Erste fragmenti 9, Galerija Bačva, HDLU, Zagreb (2013); 3. Bijenale slikarstva, HDLU, Zagreb (2015); (re)thinking Space&Place, Flottmann-Hallen, Herne, Njemačka (2016).
Dobitnik je više nagrada: Otkupna nagrada Rektorata Sveučilišta u Zagrebu za najbolje radove studenata Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu (2012), Erste Grand Prix (2013), HPB nagrada za mladog umjetnika na 3. Bijenalu slikarstva u Zagrebu (2015).
Kontakt: iprerad@gmail.com