Ivana Bajcer - Dvostruka očekivanja
Galerija Šira

Organizator

Galerija Šira

Galerija Šira prva je galerija Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, namijenjena izlagačkoj djelatnosti studenata. Preradovićeva 13, Zagreb.

QR Code

Trajanje

15 - 28 velj 2021
Trenutni postav

IVANA BAJCER / Dobrodošlica

„Dobrodošlica“ nas uvodi u neodređen prostor preklapanja umjetničkog rada i svakodnevnog života. Taj uvijek složen proces preplitanja stvarnosti i umjetnosti neiscrpna je tema mnogih umjetnika i teoretičara umjetnosti. Umjetnica Ivana Bajcer zastupa neodvojivost svakodnevnog od umjetničkog rada ukazujući, performativno, crtežom i tekstom na njihovu uzročno posljedičnu povezanost, baziranu na osobnom, intimnom doživljaju ljudi u vlastitoj obitelji i društvenom okruženju. I umjetnost i teorijska podloga na kojoj nastaje zastupa ovdje neodvojivost njihovih tokova utemeljenih na materijalnosti predmeta, tijela i umjetničkog rada, kao isječka svakodnevnog života u kojem je teorijski okvir sfera međuljudskih interakcija i društveni kontekst na koji se želi utjecati. „Dobrodošlica“, a posebno „Zahvala“ duboko je uronjena u „Relacijsku estetiku“ Nicolasa Bourriauda koji u djelima umjetnika vidi umjetničko stvaranje kao plodan teren za društvene eksperimente, prostor djelomično sačuvan od uniformizacije ponašanja.

Materijalnost i povezanost sa stvarnim u radu Ivane Bajcer iščitava se na nekoliko razina. Prva je upriličenje obiteljskog ručka u kojem se umjetnica u potpunosti posvećuje svakom detalju od pripreme pet sljedova jela koji od odgovaraju njezinim uzvanicima, do pažljive dekoracije stola. Izgovorni sadržaj zahvala u suprotnosti je sa savršeno izbalansiranom atmosferom nedjeljnog ručka, koji je unatoč dobrim namjerama poznato mjesto obiteljskog sukoba i netrpeljivosti.

Performativni čin izricanja Zahvala, primarni je dio rada koji u potpunosti ostaje u sferi svakodnevnog života. Autorica ga zatim seli u područje vizualnog rada u kojem kroz tekst i sliku, u linijama i sitnim crtam usklađuje izgovoreni sadržaj zahvala upisujući u forme Portreta karaktere njezine obitelji i partnera. Linija teksta prati konture tijela i ponavlja, zatvoren, opušten, pogrbljen stav njezinih bližnjih, zadržavajući kod svih pet portreta isti linijski tretman tijela i detaljan tretman lica sitnim crtama, koji djeluje poput anatomskog crteža ljudskog tijela ispod kože. Time autorica ukazuje na sam proces ogoljivanja i zadiranje ispod površine koji je jednak u formalnom i sadržajnom pristupu temi, te na isti način zahvaljuje se sebi. Zahvala je izrečena riječima i autoportretom s tekstom koji prati formu zaštićenog fetalnog položaja u koji je upisana ukroćena zdrava doza samokritike iznikla na dugotrajnim nezadovoljstvima.

U prvom postavu rad bakropis Ručak dimenzija velikog obiteljskog stola, autorica izlaže upravo na stolu, inscenirajući stvarni raspored kao u stvarnoj situaciji nedjeljnog ručka u kojoj je Zahvale izrekla. U „Dobrodošlici“ postavom „Ručka“ na zid ukida reprezentacijsko-mimetički sloj i njegovu snažnu vezanost za svakodnevni život, rad propušta u galerijsko umjetnički kontekst bez nužne vezanosti uz stvarni događaj. Predmeti, tanjuri, čaše, pribor za jelo, bokal i posuda s kruhom simuliraju postavljeni kao za ručkom stvarane predmete na gotovo ikonografski način priključene osobama kojima se autorica u „Zahvali“ obraća. Stoga slike reprezentiraju slike, tako da svi oblici reprezentacije uključujući i stvarni ručak i tekst i grafike imaju isti referentni kod u kojem se slika shvaća kao referencijalna ili simulakrična. Pitamo se što je toliko iscjeljujuće u ponavljanjima i što je toliko uznemirujuće i uzbudljivo u očaravajućem sukobu s traumom, posvećenom ručku, u preciznom crtežu u koje je utkano, pa zatim i iskupljeno nezadovoljstvo u razrješavanju traume umjetničkim radom?

Autobiografski motivi, sjećanja na djetinjstvo i obiteljske odnose u „Zahvalama“, a obračun s iskorištavanjem i nerazumijevanje prema integritetu osobe u „Dvostrukim očekivanjima“ nadahnuće su svojoj originalnosti i radikalnoj subjektivnosti u kojima autorica u svijet umjetnosti prenosi traumu odnosa na poslu. Da bi riješila traume Ivana Bajcer rekonstruira predmete koji su povezani s iskorištavanjem i ponižavanjem na poslu. Kroz umjetnički čin rješava se trauma koje nije mogla riješiti u svakodnevnom životu. Tako je primjerice bezazleni crtež rukavica u koji je utkana riječ Nepoštovanje zapravo čin “bacanja rukavice u lice” naređenoj osobi koja je mladu umjetnicu slala kod rukavičara i na obavljanje različitih privatnih poslova.

„Dvostruka očekivanja“ su realizirana u seriji od dvadeset crteža takvih predmeta u kojima prostor privatnog, prostor poslovnog i prostor javnog autorica stapa u jedno – prostor razrješenja traume.

 Davorka Perić

ŽIVOTOPIS

Ivana Bajcer rođena je u Zaboku 12. rujna 1993. godine. Završila je srednju Školu za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, grafički odjel, 2012. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer grafika, u klasi izv.prof.art. Tanje Dabo, 2018. te je pohvaljena nagradom Magna Cum Laude. Članica je HDLU-a (Hrvatskog društva likovnih umjetnika), HULU-a (Hrvatska udruga likovnih umjetnika) u Splitu. Sudjelovala je na brojnim skupnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Sudjelovala je na međunarodnoj radionici MAPWorkshop u Budimpešti (2016.), na 17. međunarodnoj likovnoj koloniji u Monoštru / Szentgotthárd u Mađarskoj (2018.),  na 22. međunarodnoj likovnoj koloniji LindArt u Lendavi (Slovenija 2017.) na kojoj je i osvojila prvu nagradu. Dodjeljena joj je pohvala za uspješan rad tijekom akademske godine 2013/2014., 2014/2015., 2016/2017. Dodijeljena joj je Rektorova nagrada za veliki timski rad znanstveni i umjetnički rad- Operu ‘Agrippina’ G. F. Händela koja je bila zajednički projekt studenata Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatskog Narodnog kazališta u Zagrebu (2016.), te Nagrada za najbolje umjetničko ostvarenje izloženo na Kulturošu u gradu Čakovcu (2018.). Dobitnica je stipendije Erste banke u sklopu Erste fragmenta 13, Zagreb (2017.). Voditeljica je brojnih edukativnih programa i interaktivnih radionica; „Grafika visokog tiska” na međunarodnom stručno – znanstvenom skupu „Sretna djeca”, Hrvatski školski muzej, Zagreb. Trenutno je naslovni asistent u umjetničkom području, polje likovne umjetnosti, grana grafika, na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.

Digitalni deplijan: Ivana Bajcer “Dobrodošlica”

  • 00

    dan.

  • 00

    sat.

  • 00

    min.

  • 00

    sek.